UGE44 – Fokus på døden
Hvert år sætter Landsforeningen Liv&Død landsdækkende fokus på døden i uge 44 gennem indsatser, der går på tværs af kultur, sundhed og læring. Og du kan blive en del af kampagnen!
I forskellige dele af verden mindes man de døde i efteråret. De fleste kender nok De Dødes Dag i Mexico, hvor man mødes på tværs af generationer og ærer og mindes sine afdøde.
Men hvornår forholder vi os egentlig til de døde i Danmark?
I vores del af verden – og i vores tid – bruger vi ikke meget tid på at forholde os til døden eller de døde. I nogle kirker er der en tradition for at læse navnene op på de døde ved allehelgensdag, men derudover har vi ikke mange fællesskaber forbundet med at mindes de døde på særlige dage. Det resulterer i, at døden, sorgen og minderne bliver til private anliggender, som man i bedste fald har sammen med familien, og i værste fald slet ikke har overhovedet.
Engang var døden i Danmark en integreret del af livet, som et billede på dets ophør og som en mulig indgang til noget andet og evigt. Livet blev ikke taget for givet, for døden var altid lige om hjørnet. I dag kan vi være taknemmelige for, at døden ikke altid ligger på lur. Men de fleste af os kommer en dag til at skulle forholde sig til døden, om vi vil det eller ej.
Derfor vil vi gerne slå et slag for, at vi kan skabe nogle fælles rammer hvor vi kan forholde os til døden i livet, så vi sammen kan få et sprog for det svære, det meningsfulde og det menneskelige.
Men vi ved, at det kan være svært. Især når rammerne mangler.
I Landsforeningen Liv&Død tror vi på, at jo bedre vi bliver til at tale om døden, desto bedre medmennesker bliver vi, og desto mere rustede bliver vi til at håndtere den og træffe de nødvendige og gode beslutninger, når tiden kommer – både for os selv og for andre.
Derfor øremærker vi hvert år uge 44 til at være en uge, hvor vi nationalt har fokus på døden.
Vi startede kampagnen “UGE 44 – Fokus på døden” fordi vi mener, at der mangler en årlig anledning til at samle os om noget, som vi enten allerede har tæt inde på livet, eller som vi en dag vil få.
Rundt om i landet er der over årene kommet flere og flere initiativer og tiltag, der vil bringe de døde og døden ind i vores liv på forskellige måder – og mange af disse initiativer finder sted i uge 44.
I vores kalender på vores hjemmeside og på vores sociale medier kan I derfor hvert år finde et overblik over, hvilke aktiviteter der finder sted i de forskellige landsdele. Indtil videre er der ikke arrangementer i kalenderen, men I kan følge med her.
Så vil vi meget gerne høre fra jer!
Hvis I allerede har et event i kalenderen, og gerne vil være en del af kampagneugen, så vil vi med glæde inkludere jer i programmet for ugen. Det eneste, I skal gøre, er at indsætte logoet for UGE 44 på jeres arrangements hjemmeside, på grafikken hertil eller andetsteds, og dermed tilkendegive, at I er en del af kampagneugen UGE 44 – Fokus på døden.
Hvis I gerne vil være med i kampagnen, men endnu ikke har en idé til hvordan, så skriv til os på info@livogdoed.dk. Her kan I få tilsendt bog-, film-, og musiklister, idéer til mulige arrangementer mm.
I kan finde logoer og andet materiale til download herunder.
Der vil også blive produceret en speciallavet UGE 44-plakat for 2025, som vi vil kunne sende ud til jer. Følg med.
Her finder I logoer og andet materiale til kampagneugen UGE 44- Fokus på døden.
Vi har lavet forskellige logoer til download, så det kan tilpasses til jeres behov. For at blive en del af kampagnen skal I indsætte et af logoerne på siden for jeres arrangement eller i selve grafikken for arrangementet.
I finder også plakater, infografikker o.a. materiale, som I kan downloade og benytte jer af, hvis I er den del af kampagnen. Hvis I har besvær med formater eller størrelser, kontakt da info@livogdoed.dk.
-
Logoer
“En del af UGE 44” (med sort tekst)
“En del af UGE 44” (med hvid tekst)
“En del af UGE 44” (med taleboble)
“En del af UGE 44” (med timeglas)
UGE 44 logo (med sort tekst)
UGE 44 logo (med hvid tekst)
UGE 44 logo (med taleboble)
UGE 44 logo (med timeglas) -
Infografikker og plakater
UGE 44 infografik “UGE 44 – Fokus på døden” (A3 liggende)
UGE 44 infografik “Skal vi snakke om det?” (A3 liggende)
UGE 44 plakat “UGE 44 – Fokus på døden” (A3 stående)
UGE 44 plakat “Skal vi snakke om det?” (A3 stående)
×
2023 var første år vi lancerede vores kampagneuge, og i den forbindelse søsatte vi en plakatkonkurrence, hvor folk fra nær og fjern kunne indsende deres bud på en plakat for “De dødes dag i Danmark”.
Det blev til en masse kreative, rørende og finurlige plakater, hvoraf et dommerpanel fandt frem en 1., 2. og 3. plads. Plakaterne blev sendt ud på bibliotekerne landet rundt sammen med en bogliste med døden som omdrejningspunkt, så de kunne tilkendegive, at de satte fokus på døden i uge 44.
Rundt om i landet satte forskellige institutioner, privatpersoner og foreninger fokus på døden.
2024 bar præg af, at flere sluttede sig til vores kampagne. Vi gjorde derfor danskere opmærksomme på en masse initiativer landet rundt – både nogle, der i forvejen var planlagt og andre, der opstod på baggrund af vores kampagneuge.
I 2024 lancerede vi også vores podcastserie “Når døden os skiller” d. 28. oktober, hvilket blev startskuddet til UGE 44 – Fokus på døden. Derudover valgte vi for første gang at afholde overrækkelsen af vores Liv&Død Prisen i løbet af uge 44, hvilken gik til skuespiller Esben Dalgaard.
Vi udviklede igen en pakke til biblioteker og kulturhuse der inkluderede boglister, plakat og grafik til infoskærme, så de på den måde kunne vise udadtil, at de havde døden i fokus.