Din digitale bedemand: Kampagne fra 2015

Var den digitale bedemand fup eller fakta? En video om Martin Jensen, som kaldte sig for ”din digitale bedemand”, florerede i 2015 på sociale medier og diverse blogs.

Kampagnevideoen

  • Din Digitale Bedemand

    Må man tage Facebook med sig ind i Himlen, og har du sikret, at dit sidste log af bliver værdigt? Det satte Landsforeningen Liv&Død fokus på med kampagnefilmen ”Din Digitale Bedemand”.

Videoen var tilsyneladende en promotion af denne Martins digitale bedemandsvirksomhed, og i den reklamerer han for sine ydelser, som fx omfatter begravelse af afdødes Facebook timelines eller kremering af ”grimme skattesager” fra eBoks – de såkaldte ”cleaners”. Men hvem var denne Martin Jensen egentlig, og skulle vi tage ham seriøst, når han spredte aske fra en afdød persons afbrændte Instagram-billeder ud over havet eller sendte USB sticks til himmels med en raket?

Historien bag

Svaret var klart, da det kom fra den daværende direktør i Landsforeningen Liv&Død, Mogens Balling:

»Din Digitale Bedemand” er fiktiv, men problemet er reelt nok.«

Historien om den digitale bedemand Martin Jensen var altså en opspundet historie, der blev skabt med det formål at sætte fokus på danskernes digitale arv. Udfordringerne mht. at få lagt diverse digitale eksistenser i jorden er derimod meget reelle:

Liv_Eller_Død_Annonce_208x280mm+5_PAK

»Der dør omkring 52.000 danskere om året eller omkring 150 personer om dagen. Mange af disse personer har én eller flere profiler på en række elektroniske platforme. Det kan være Facebook, LinkedIn, e-boks med vigtige dokumenter eller datingsider, private mails, mobiltelefonen eller computeren, som gemmer indhold bag personlige koder. Vi skal derfor til at tænke over, hvilken digital arv vi efterlader, og vi skal også tænke over, hvordan vores nærmeste er sikret adgang til netop de ting, vi ønsker«, sagde Mogens Balling.

Landsforeningen Liv&Død valgte at henvende sig til danskerne på denne lidt uformelle og utraditionelle måde fordi vi håbede at det kunne få dem til at forholde sig til problemstillingen. Det kan nemlig have stor betydning for de efterlevende, hvis de ikke kan få adgang til mange gode minder, eller hvis de får adgang til nogle informationer, som de ikke lige havde forventet.

»Vi håber på en humoristisk måde at gøre opmærksom på, at vi skal forholde os til vores digitale liv, inden vi dør. Det kan jo få store konsekvenser for mange relationer, hvis de pårørende får indblik i noget, der måske var meget personligt, eller hvis de ikke kan få adgang til mange skønne feriebilleder og familiefortællinger«, sagde Mogens Balling, daværende direktør i Landsforeningen Liv&Død.

Læs hele pressemeddelelsen her

 

En sag for Landsforeningen Liv&Død

Faktaboks

Landsforeningen Liv&Død er en humanitær, almennyttig organisation, der er neutral i forhold til religion, politik, race, køn, socialgrupper og økonomiske særinteresser. Foreningens fremmeste mål er at arbejde for en værdig afsked med livet og medvirke til at nedbryde tabuet omkring døden, hvilket den bl.a. gør gennem rundvisninger i Funebariet – et videncenter om død og begravelse – og ved at informere om fx Livstestamente, Min Sidste Vilje, organdonation m.m.. Der gik derfor en lige linje fra foreningens formålsparagraffer om aftabuisering og værdig afsked over til informationskampagnen om digital arv, som ene og alene havde til formål at informere danskerne om deres digital arv og få dem til at tage stilling i tide.

NB: klik på billederne for at se dem i en større udgave.

Digital arv i ord og billeder

Infografik.DA