Særudstilling: De dødes dag – døden i livet

Udstillingsperiode: 13.10 – 31.12

Henover sommeren igangsatte vi en plakatkonkurrence for De Dødes Dag i Danmark. En dag for at fejre livet og huske de døde. Og for at bygge bro mellem dem og os.

Vi ønskede at se forskellige forslag på hvordan en plakat kunne vise sammenhængen mellem livet og døden, og ikke døden som en modsætning til livet. Og det fik vi også lov til. 

I løbet af konkurrenceperioden modtog vi 60 forslag, og ud af de 60 var der 3 der vandt. 

Alle plakaterne er udstillet i Funebariet, og med udstillingen håber vi, at vi kan være med til at starte en samtale om – og måske med – døden og de døde i vores liv. De tre vinderplakatforslag blive vist på forskellige biblioteker rundt omkring i landet.

Plakatudstillingen er en del af vores kampagne “UGE 44 – Fokus på døden“.

Læs mere om plakatkonkurrencen her.

De tre vinderplakater: 

 

2. pladsen: Antine Vejrup Rasmussen

Billede 2 af 3

2. pladsen gik til Antine Vejrup Rasmussen. Om plakaten skrev hun: "Jeg viser sammenhængen mellem livet og døden ved at tegne tre mennesker og tre skeletter, der spiser og taler sammen. De spiser alle den samme mad og sidder ved det samme bord, for at klargøre at de alle har oplevet ens ting, og at de stadig kan være sammen og dele erindringer, selvom de er i forskellige verdener. Maden er den typiske danske, ret stegt flæsk med persille-sovs og kartofler, som jeg har inkluderet for at symbolisere den danske kultur. "

Billeder fra udstillingen i Liv&Død:

Plakater i udstillingen

Billede 1 af 5

Billeder fra bibliotekerne:

Odense Hovedbibliotek

Billede 1 af 3