Særudstilling: De dødes dag – døden i livet
Udstillingsperiode: 13.10 – 31.12
Henover sommeren igangsatte vi en plakatkonkurrence for De Dødes Dag i Danmark. En dag for at fejre livet og huske de døde. Og for at bygge bro mellem dem og os.
Vi ønskede at se forskellige forslag på hvordan en plakat kunne vise sammenhængen mellem livet og døden, og ikke døden som en modsætning til livet. Og det fik vi også lov til.
I løbet af konkurrenceperioden modtog vi 60 forslag, og ud af de 60 var der 3 der vandt.
Alle plakaterne er udstillet i Funebariet, og med udstillingen håber vi, at vi kan være med til at starte en samtale om – og måske med – døden og de døde i vores liv. De tre vinderplakatforslag blive vist på forskellige biblioteker rundt omkring i landet.
Plakatudstillingen er en del af vores kampagne “UGE 44 – Fokus på døden“.
Læs mere om plakatkonkurrencen her.
De tre vinderplakater:
1. pladsen: Pauline Drasbæk
1. pladsen gik til Pauline Drasbæk. Om plakaten skrev hun: "Plakaten fungerer som et symbol på vores samhørighed med dem, der har forladt os. Motivet viser hvordan vi blander fortidens minder med nutidens kærlighed. Plakaten og De dødes dag minder os om, at selvom de ikke er her fysisk, lever deres minder og indflydelse videre i vores liv."